Berat gecesine has bir namaz var mı ?
Has derken bu gece ’’ şöyle şöyle namaz kılarsan şu kadar ecir alırsın veya şu günahların bağışlanır.’’ gibi özel fazilete sahip bir namaz var mı ?
Bazı yerlerde şöyle bir namaz ile karşılaşmış olabilirsiniz ;
’’Rasulullah (sav) Ali İbn Ebi Talip (r.a)’e şöyle buyurmuştur ; Ey Ali! Her kim Şabanın yarı (15.) gecesinde yüz rekat kılar,her rekatta bir Fatiha ve on İhlas okursa…Allah teala onun için o gece istediği her haceti yerine getirir.’’
Yani Berat gecesi için 100 rekatlık namazdan bahsedilir ve buna dayanak olarak bir hadis dilegetirilir.Peki bu hadis sahih mi ? Böyle bir hadis esasen var mı ? Varsa bu namaz ve bu fazilet var demektir, ya yoksa ?
Dilerseniz konuya kitap tarayarak devam edelim
Tercüme ’’ Aslı yoktur/mevzudur/uydurmadır.’’
Kaynak : Şevkani, Fevaidu Mecmua ,s.63,Mektebetül islami,3.b,1987
Tercüme ’’Aliyyül Kari’nin Mirkat’da ve Suyuti’nin el-Leali’l Mesnua’da söylediği gibi bu hadis mevzudur/asılsızdır…Bu sözde hadisin Kutul kulup ve İhyau ulumiddin’de ve diğer kitaplarda geçiyor oluşuna aldanma!…’’
Kaynak : Mübarekfuri,Tuhfetul ehvezi – Tirmizi şerhi – c.3 ,s.443 ,Darul Fikr
Tercüme : İbn Cevzi el-Mevzuat kitabında bunu zikretti ve hüküm olarak uyduruk olduğuna karar verdi ve ravilerin cumhuru meçhuldür dedi . Suyuti de bunu söyledi ,İbn Arrak da İbn Hacer el-Askalani de ve diğer hadis alimleri de bunu söyledi.’’
Kaynak : Leknevi,Asarul merfua,s.83,Daru kutubil ilmiyye,beyrut
Tercüme : “Regaib namazı olarak bilinen ve Receb ayının ilk Cuma gecesi, akşam ile yatsı namazı arasında on iki rekat olarak kılınan bu namaz ile Şaban ayının ortasında yüz rekat olarak kılınan namaz, iki çirkin bidat olan namazdır.Bu iki namazın, “Kûtu’l-Kulûb” ile “İhyâu Ulûmi’d-Dîn” adlı iki kitapta zikredilmesine ve bu iki kitapta zikredilen hadise aldanılmaması gerekir.Çünkü bütün bunlar batıldır.Yine, hadisin hükmü kendisine karmaşık gelen bazı imamların bu namazın müstehap olduğunu yazmalarına aldanılmaması gerekir.Çünkü böyle diyen imamlar, bu konuda hata etmişlerdir…”
Kaynak : İmam Nevevi, el-Mecmu,c.3 ,s.549,Mektebetul İrşad,2008
Kaynak : DİB,Tek ciltlik İslam İlmihali,Seyfettin Yazıcı , Lütfi Şentürk,s.336,Ankara,2009
SONUÇ
Hadis alimleri bu namazın hadisi için mevzu yani uydurma diğer bir deyiş ile ’’aslı yok’’ demiştir. Bu namaz için çirkin bidat yani seyyie bidat tabiri kullanılmıştır.Böyle bir namaz yoktur,bu şekli ile ve peygamberimizden rivayet edildi inancı olmaksızın namaz kılmak elbette sevaptır , buna karşı çıkan hiç kimse olmamıştır.Karşı çıkılan nokta : Bu hali ile bir namaz yok,bu akşam kılınacak namaz için böyle bir fazilet addedilemez.Bunun dışında dileyen dilediği kadar namaz kılar.