Günümüzde çoğu camide namazın ardından musafaha yapılmaktadır.Bunun bir bidat olduğunu duymuş olabilirsiniz.Konu ile ilgili iki kitaba bakalım.Musafaha,tokalaşmak demektir.
‘’…Namazdan sonraki musafahanın dinde aslı yoktur fakat bunda bir sakınca da yoktur çünkü musafahanın aslı sünnettir…Şeyh imam Muhammed b. Abdisselam Kavaid adlı kitabında şöyle demiştir ; Bidat 5’e ayrılır…Mübah bidata örnek , namazın ardından yapılan musafahadır…’’
Kaynak :
İmam Nevevi,El-Ezkar min kelami seyyidil ebrar,s.435,Darul Minhac,1.Baskı,2005 /
Şafii mezhebi.
’’…Nitekim deniliyor ki:
Sadece namazlardan sonra musafahaya devam etmek
bazı cahillerin bu hususta musafaha sünnettir itikad etmesine yol açar. Ve kanaat eder ki bu namazlardan sonra musafaha diğer zamanlardakinden daha üstün bir özellik taşımaktadır. Halbuki onların kelâmının zahirinden anlaşılıyor ki, seleften hiç bir kimse bu vakitlerde musafaha etmemişlerdir. Böylece ‘vitir namazlarında üç Surenin bazı zamanlarda terkedilmekle beraber okunması sünnettir.’ demişlerdir. Bazı zamanlarda terkedilecektir ki vacib olduğu sanılmasın. Tebyînu’l-Mehârim adlı kitab El-Mültekat’tan naklediyor: !Namazdan sonra musafaha her halükârda mekruhtur. Çünkü sahabe namazların edasından sonra musafaha etmemişlerdir. Bir de namazlardan sonraki musafaha rafizilerin sünnetlerindendir.’
Sonra Şâfiîlerden naklen İbn-i Hacer’den şunu naklediyor: ’Namazlardan sonra musafaha asli Şeriatta olmayan mekruh bir bidattir. Bu bi-dati işleyen evvela uyarılır, sonra tazir cezasına çarptırılır…’’
Kaynak
: Reddul Muhtar,c.9,s.547,daru alemil kütüp,Riyad,2003 /
Hanefi mezhebi.
Sonuç
: İhtilaf var.
Namazdan sonra musafaha etmenin hükmü kesinlik arz etmemektedir.Doğru davranış , ihtilaftan kaçınıp yapmamaktır lakin musafaha yapılıyor diye camiden uzaklaşmak doğru bir davranış olmayacaktır.