SEFERİLİK HAKKINDA İNCEBİR NOKTA

Asli vatan ne demektir ?

Bir insanın doğduğu veya evlendiği veya geçimini sağlamak için göçüp yerleştiği yerdir.(Diyanet tek ciltlik ilmihal,Seyfettin Yazıcı,Lütfi Şentürk)

İstanbul’da doğmuş aradan yıllar geçmiş ve kpss ile Ankara’ya memur olarak atanmışsınız.Bayram tatili diye de Samsun’a dönüyorsunuz 3-4 günlüğüne.Bu durumda namazınızı seferi olarak mı kılacaksınız ?Yani 4 rekat olan farzları 2 rekat mı kılacaksınız ?

Bakalım kitaplar ne diyor bu konuda;

1-Diyanet tek ciltlik ilmihal,Seyfettin Yazıcı-Lütfi Şentürk

Bir insanın asıl vatanı olan doğduğu yerden geçimini sağlamak için bir başka yere yerleşirse,artık doğduğu yer kendisi için vatan-ı asli olmaktan çıkmış,onun vatan-ı aslisi,yerleştiği ikinci yer olmuştur.Bu kimse,yerleşmiş olduğu yerden doğduğu yere gidecek olursa orada on beş günden az kalmaya niyet etmesi halinde misafir sayılır…

2-Ali F.Yavuz,İslam ilmihali :Asli vatan ancak kendi misli ile bozulur.Bir kimse doğup yaşamakta olduğu vatanından başka bir memlekete  gider de orada ömrünü geçirmek üzere ev edinip  ailesiyle yerleşirse,birinci vatanı bozulup ikinci vatanı asli vatan,olur.Artık ilk vatanına misafir olarak girdiği zaman mukim olmaz,namazlarını kasreder…

3-Diyanet iki ciltlik ilmihal,cilt bir : Bir kimse doğup yerleştiği veya karısının yerleştiği yere varınca seferi olmaz. Sadece gideceği bu yer sefer mesafesi uzaklığında ise yolculuk esnasında seferi olur.

4-İbn Abidin,Reddül Muhtar (Tercüme A.Davutoğlu) cilt no : 3 sayfa,272-273 : Diyanet iki ciltlik ilmihal ile aynı görüş.

5-Mehmet Talu,dini meselelerimiz,cilt no :2 sayfa 518 : Diyanet iki ciltlik ilmihal ile aynı görüş.

6-Ömer Nasuhi Bilmen,İslam ilmihali : Asıl vatan, kendi misli ile bozulur, ikamet vatanı ile bozulmaz. Şöyle ki: Bir kimse içinde doğup büyüdüğü veya evlendiği yeri terk edip başka bir beldeye yerleşse, artık önceki vatanı, asıl olmaktan çıkar. Sonradan orada olsa, onbeş gün oturmaya niyet etmedikçe, farz namazlarını dörder rekat kılması gerekmez. Fakat asıl vatanından geçici olarak çıkıp başka bir yeri ikamet vatanı edindikten sonra asıl vatanına dönse, niyete muhtaç olmaksızın mukim olur, namazlarını tam olarak kılması gerekir.(A.Fikri Yavuz tarafından sadeleştirilmiştir.)

Not : Bağzı yazarlar tarafından belirtildiğine göre A.Fikri Yavuz,bu sadeleştirme işinde hatalar yapmıştır.

Bir yanıt bırakın

Yorum yapmak için giriş yapmış olmalısınız.