30 sayfa ile sıfatı müşebbeheyi anlatmaya çalıştım
Yeni yayın tarihi : 16.05.2012
…………………………………………………………………………
Özet
Sıfatı müşebbehe nedir ?
Dr.Mosad ,sıfatı müşebbeheyi ” هي اسم مشتق من الفعل الثلاثي اللازم للدلالة على معنى اسم الفاعل على وجه الثبوت” diye tanımlar. [1] Yani o öncelikle bir isimdir ve lazım [2] olan sülasi fiilden türemiştir.Esasen çoğunlukla sülasi fiilden türer demek doğru olur [3] .Sülasi fiilden türeme sebebi de ismi failin yerini kabaca ve kalıcı olarak [4] tutsun diyedir.Sıfatı müşebbehe,renk , kusur,sevinç ,hüzün gibi duyguların ifade edildiği kalıptır.İsmi faile mana ve lafız yönünden benzediğinden bu belirli kalıplara ”Sıfatı müşebbehe” adı verilmiştir. [5] Lafzen benzeyişi , ismi fail gibi tesniyesi-cemisi ve müzekker-müennesi gelmesindendir. [6] Manen benzeyişi ise ismi fail gibi kendisi ile kaim olan bir zata delalet edişindendir.Sıfatı müşebbehe müştakkattandır yani asıl değildir bir başka kelimeden türemedir.Müştakların aslı ise basralı alimlere göre mastar,küfeli alimlere göre ise fiildir. [7]
Sıfatı müşebbehenin ameli :
Çoğu kitapta ameli ,”Sıfatı müşebbehe,lazım fiilin amelini yapar.” [8] şeklinde tanımlanır.
1- Raf eder 2- Nasp eder 3-Cer eder [9]
Raf ederse , kendisinin faili olur.Cer ederse muzaf olduğundandır.Nasp ederse cevabı tartışmalıdır ; Basralı alimlere göre nasp olan bu mamül marifeyse mefule benzediğinden nasp olmuştur.Nekre ise temyizdir.Küfelilere göre ise temyizin marife olması caiz olduğundan , nasp olan mamül marife olsa bile temyizdir. [10]
[1] Farklı tanımlar için bakınız : Komisyon,Nahvul Esasi, sayfa 140 ; Dr.Abdul Hadi,Muhtasar Sarf,sayfa 60 ;İbn Hacib,Kafiye,sayfa 137
[2] İbn Usfur,Şerhi Cumeli Zeccaci,Beyrut,Daru Kütübül İlmiyye,1998,2: 52 ;Razi,Kafiye şerhi , Daru Kütübül İlmiyye,1975,2:205 ; sıfatı müşebbehe , lazım hükmündeki müteaddi fiilden de türeyebilir ; سورة النمل : 81
[3] Komisyon,Nahvul Esasi, sayfa 140’ta belirtildiği üzere çoğunlukla sülasiden türer,her zaman değil.İbn Hişam,Katrun Neda’da bu konuya değinmemiştir.
[4] İbn Usfur,kalıcılıktan bahsetmeden tarif yapmıştır.Şerhi Cumeli Zeccaci,Beyrut,Daru Kütül İlmiyye,1998,2: 52;Dr.Besam Kuddus,Muhtasar Finnahv Velimla Vetterkim,2000, sayfa 75/İbn Malik ile İbn Hacip ise bu görüşte değildir.Küfe medresesi de sıfatı müşebbeheyi ismi fail gibi görür.
[5] Dr.Mosad , El-Sarf , sıfatı müşebbehe bölümü ;Maksut haşiyesi ;Dr.Mahmut Süleyman Yakut, Sarf Ettalim ve ettatbik,sayfa 242 ; Hasan Muhammed Nureddin,Kavaidi Lüğatil Arabiyye-El delil,Daru Ulumil Arabiyye ; İbn Sirac Ebu Bekr Muhammed Bin Sehl,El Muciz Finnahv,sayfa 33
[6] Abdurrahman Cami , Molla Cami (Fevaidi Ziyaiyye) , sayfa 217,Salah Bilici Kitap Evi
[7] Dr.Abdul Hadi,Muhtasar Sarf,sayfa 57 ; Dr.Besam Kuddus,Muhtasar Finnahv Velimla Vetterkim,2000,sayfa 73
[8] Birgivi,İzhar,sayfa 137
[9] Raf,nasp ve cerden daha beliğdir çünkü raf asıl,nasp ve cer mecazidir.Baknz : شرح جمل الزّجّاجي : 2 / 31 ;İbn Hişam ise cerri,nasptan ; nasbı da raftan beliğ görür.Baknz : ابن عقيل ، بهاء الدين عبدا لله بن عبدالرحمن ،المساعد على تسهيل الفوائد : دمشق ،دار الفكر ،ط2 ،1982م ،2 / 212
[10] البحر المحيط : 2 / 357 ; أوضح المسالك : 2 / 271
…………………………………
Sıfatı müşebbehe ile ismi fail arasındaki farklar
1-ismi fail muzarisi ile sekenat ve harekat bakımından benzeşir.Oysa sıfatı müşebbehe böyle değildir. [1]
2-İsmi fail lazım ve müteaddi fiillerden türeyebilirken sıfatı müşebbehe kıyasi olarak sadece lazım fiillerden türemektedir.
3-Sıfatı müşebbehe devamlılık ifade eden bir sıfatken ismi fail böyle değildir.
Misal : محمد حسن الخلق ”حسن” kelimesi s.Muşebbehedir.Örnekteki الخلق kelimesi ahlak anlamına gelmektedir.Ahlak , kalıcı bir sıfattır.Nitekim yaratılış anlamına gelen خلق kelimesi ile alakalıdır.Sıfatı müşebbehe olan bu kelime geçmiş ,şimdiki ve gelecek zamana şamildir.Oysa ismi fail sadece üç zamandan biri içindir.
4-Sıfatı müşebbehenin önüne mamülü geçemez oysa ismi fail böyle değildir.”Sıfatı müşebbehe ismi failin bir fer’i olduğuna göre asıl olan ismi failin önüne mamülü geçmesi caizken sıfatı müşebbehede neden caiz olmaz?” denilirse , cevap olarak denir ki çünkü sıfatı müşebbehe zayıf amildir. [2]
5- Sıfatı müşebbehenin mamülüne muzaf olması caizken ismi fail böyle değildir.İsmi fail muzaf olduğunda sıfatı müşebbehe kabul edilir.Misal : طَاهِر القلبِ. [3]
6-Sıfatı müşebbehenin müenneslik elifi ile müennes kılınması caizken ismi failde bu söz konusu değildir.Misal : فاطمة حسناء السريرة ikinci misal : هِىَ بَيْضَاءُ لِلنَّاظِرٖينَ [4]
7-Sıfatı müşebbehe ismi failin zıttına ,lazım fiilden türemiş olduğu halde mamülünü nasp edebilmektedir.
8-Hazf edilmiş sıfatı müşebbehenin amel etmesi caiz değildir.Misal: فلان حسن المنظر والمخبر Bu durumda ” المخبر ” kelimesi nasp olamaz.Oysa ismi failde böyle bir şey söz konusu değildir. [5]
9-Sıfatı müşebbehe ile mamülü arasında cumhura göre fasıla caiz değildir [6] .Oysa sıfatı müşebbehede bu durum caizdir.örneğin زيدٌ حَسَنٌ في الحرب وجهُهُ denilemez.Çünkü fasıla olarak sıfatı müşebbehe ile mamülü arasına في الحرب girmiştir.
[1] Bu benzeyiş için İzhar adlı kitaba bakılabilir.
[2] شرح المفصل : 6 / 79
[3] أوضح المسالك : 2 / 267
[4] Araf suresi 108. ayet
[5] Ayrıca bakınız : İbn Hişam, Muğnil Lebib , 5. cüz sayfa 397 ; Dehdah,Mucemu Kavaidi Lüğatil Arabiyye, sayfa 84 ; Komisyon,Nahvul Esasi, sayfa 141
[6] شرح التصريح : 2 / 83