Yazıya adminden not : 10/10
YAYGIN HATALAR
1–Ses bakımından birbirine benzeyen harfleri aynı okuma
(ا-ع) (ح-خ-هه) (ث-ذ-ظ-ض) (ث-س-ص) (ت-د-ط) (ز-ذ-ظ)
2- Kalın ve İnce sesli harfleri ayırt etmeme (İstila ,istifale sıfatları)
3-Ra harfinin ince ve kalın okuma kurallarını uygulamama
4 Cezimli harf oynatma ( Kalkale harflerinin dışında ki sakin harfleri kalkalesiz okuyamama) (Rihvet,şiddet sıfatları)
5-İnce ve kalın sesli harfler arasında ses transferi yapma
6- Gunneli idğamları gunnesiz idğamlardan ayırmama-Şeddeli mim ve nun ları diğer şeddeli harflerden ayırt etmeme
7-İnce sesli medleri kalın olarak uzatma
8-Vakıf,vasl ,ibtida kurallarına dikkat etmeme
9-Kıraatte okuyuş usullerinin ölçülerini dikkate almama
NOT: Kalın sesli harfler (خص ضغط قظ) esre hareke ile okunduklarında, İnce sesli harfler ise ötre hareke ile okunduklarında hataya maruz kalırlar
NEFES :İnsan ağzından çıkan tabii havaya denir.
SES :Nefesin ses tellerine çarparak çıkmasına denir.
HARF :Sözlükte Taraf, bir şeyin ucu, kenarı anlamlarına gelir
Terim anlamı ise:Bir mahrece dayanarak çıkan sese harf denir
Harfler iki kısımdır.1) Asli harfler :Bunlar bildiğimiz 29 hece harfleridir.
2) Fer’i harfler: a)Teshil olunan hemze (أأعجمي ) b)İmale olunan Elif( مجريها
Bunlardan başka diğer kıraatlerde bulunan; İşmam olunan Sat (الصراط ), Kalın okunan Lam ( الطلاق ) ve İhfa olunan Nun ve mim fer’i harflerdendir.
MAHREÇ :harfin çıktığı yere denir.
HARFLERİN MAHRECLERİ (17 TANEDİR)
- Ağız ve boğaz boşluğu و-ى- ا
- Boğaz kökü ه-ء
- Boğaz ortası ح–ع
- Boğaz üstü خ–غ
- Dil kökü—üst damak ق
- Dil kökü—küçük dil(önü ك (
- Dil ortası—üst damak(ortası) ج- ش- ى
- Dil kenarı –üst azı dişler ض
- Dilin iki kenarı—üst damak ل
- Dil ucu—üst ön dişlerin üstündeki damak ر
- Dil ucu—üst ön diş etleri ن
- Dil ucu—üst ön diş dipleri ت- د- ط
- Dil ucu-üst ön dişlerin iç yüzü ز- س- ص
- Dil ucu—üst ön dişlerin uçları ث- ذ- ظ
- Üst ön diş uçları-alt dudağın içi ف
- Alt dudaklar—üst dudaklar ب- م- و
- Hayşum (Geniz) غنة- نون المخفاة
Genel Mahreçlerin bölgeleri ;1) Ağız ve Boğaz boşluğu 2) Boğaz 3) Dil
4) Dudaklar 5) Geniz olmak üzere Beş tanedir.
SIFAT :Harfin okunuşu esnasında harfte oluşan yumuşaklık ve sertlik,zayıflık ve kuvvetlilik,azlık ve
çokluk,uzunluk ve kısalık ….gibi özelliklerdir.
Zıtlı Sıfatlar: İki sıfatın bir harfte toplanması mümkün değilse bu sıfatlara zıtlı sıfatlar denir
- Cehr : الوضوح في السمع نتيجة تضام الوترين الصوتيين واهتزازهما وانحباس كثير لهواء النفس
Ses tellerinin kapalı olması ve titreşmesinden dolayı nefesin akmaması sonucu seste bir kuvvetliliğin
meydana gelmesidir. Harfleri: ظل قو ربض اذ غزا جند مطيع
- Hems: الخفاء في السمع نتيجة انفتاح الوترين الصوتيين وعدم اهتزاهما وجريان لهواء النفس
Ses tellerinin açık olması ve titreşmemesinden dolayı nefesin akması sonucu seste bir zayıflığın
meydana gelmesidir. Harfleri : فحثه شخص سكت
- Rıhv: جريان الصوة عند النطق بالحرف لضعف الاعتماد علي المخرج Mahrecte aralık bulunduğundan dolayı harf okunurken sesin(ve nefesin)akmasıdır. Harfleri:ا- ث- ح- خ- ذ- ز- س- ش- ص- ض-ظ- غ- ف- و- ه- ى
- Beyniyye: هي وصف وسط بين الشدة والرخوة Mahrecin tam kapanmamasından dolayı sesin yarım akması demektir. Harfleri: لن عمر
- Şiddet :لقوة الاعتماد علي المخرج حبس الصوة عند النطق بالحرف Mahrecin tamamen tıkanması sebebiyle sesin(ve nefesin)akmamasıdır. Harfleri: أجد قط بكت
- İstif’ale: عند النطق بالحرف هو انخفاض اقصي اللسان
Dilin yükselmeyip ağzın dibinde kalmasıdır.
Harfleriأ – ب- ت- ث-ج-ح- د- ذ-ز-س- ش-ع- ف- ك-ل- م- ن- و-ه- ى
- İsti’la: ارتفاع اقصي اللسان عند النطق بالحرف
Dil kökünün üst damağa yükselmesidir: Harfleri: خص ضغط قظ
- İnfitah تجافي اللسان او معظمه علي ما يحاذيه من الحنك الأعلي
Dil ile damağın birbirinden ayrılması demektir.
Harfleri:ص- ض- ط- ظ Dışındaki harflerdir.
- İtbak : الصاق اكثر اللسان علي ما يحاذيه من الحنك Dil kökü ve ortasının damağa yükselmesi damakla intibak etmesi demektir.
Harfleri: ص- ض- ط- ظ
istila İstifale+İnfitah itbak
- İsmat : الإذلاق هو امتناع المتكلم عن الإتيان بكلمة رباعية أو خماسية الأصل خالية من احد احرف Telaffuzu zor harfler demektir. (Telaffuzlarındaki zorluk sebebiyle rubai ve humasi kelimeler izlak harfleri olmadan sadece ismat harflerinden teşekkül edemezler.)
Harfleri: فر من لب harflerinin dışındaki harflerdir.
- İzlak : هو الطرف والسهولة عند النطق بالحرف Telaffuzu kolay ve çabuk olan harfler demektir. Harfleri: فر من لب
Zıddı olmayan Sıfatlar :Bir harfte beraberce bulunması caiz olan sıfatlardır .
- Safir :هو صوت يشبه صوة الطائر
Islık veya Kuş sesine benzer kuvvetli ve keskin bir sesin çıkmasına denir.
Harfleri: ز- س- ص
- Kalkale :هو اضطراب في المخرج عند النطق بالحرف لشدته وجهره، اي لإنحباس الصوة والنفس
Kuvvetli ses gelinceye kadar mahrecin kımıldanmasıdır.(Şiddet ve cehr sıfatlarını cem ettiklerinden dolayı ses ve nefesin hapsolması akabinde kuvvetli bir sesin çıkmasıdır.)
Harfleri: قطب جد
- Lin :وهو الواو والياء الساكنتان المفتوح ما قبلهما،لخروجهما عند النطق بهما بيسر وسهولة
Makabli fethalı sakin vav ve ya Lin harfleridir.Dile zahmet vermeden kolaylıkla okundukları için bu ismi almışlardır.
- İnhiraf :وهو صفة اللام والراء حيث ينحرف اللسان عن مخرج النون
Lam ve Ra nın sıfatıdır. Kendi mahreçlerinden Nun un mahrecine kadar meylettikleri için bu ismi almışlardır.
- Tekrir :تصق طرف اللسان علي ما يحاذيه من الحنك الأعلي والسماح له بإرتعادة واحدة
Ra nın sıfatıdır.Dil ucunun damaktan ayrılmadan titremesidir.
- Tefeşşi :هو انتشار الهواء في الفم
Sesin dil ile damak arasında yayılmasıdır. Şin harfinin sıfatıdır.
- İstitale :هو امتداد الصوة في المخرج
Dat harfi okunurken sesin mahreçte kesilmeyip uzamasıdır. ض harfinin Sıfatıdır
- Gunne :هو صوة يخرج عن الخيشوم Geniz den çıkan sese denir.
NOT :Bu sıfatlar(İsmat –izlak ve Lin hariç)Aynı zamanda Sıfat-ı lazımelerdir .
SIFAT-I LAZIME :Harften ayrılması mümkün olmayan sıfatlardır.(Terkinde Lahnı celi oluşur)
SIFAT-I ARIZALAR: Harften ayrılması mümkün olan ve ayrıldıkları zaman da harfin zatını
değiştirmeyen sıfatlardır. Bunlar Tecvitte bahsi geçen 11 Tane sıfattır. .(Terkinde Lahnı Hafi oluşur)
Med, İhfa, İzhar, İdğam, Kalb, Tefhim, Terkık, sekte, hareke, sukun ve vakf
TECVİD
Sözlük anlamı : Bir şeyi güzel ve hoşça yapmak.
Terim Anlamı : لها ومستحقها وَ هُوَ اِعْطاَءُ الْحُرُوفِ حَقَّهاَ مِن كُلِّ صِفَةِ
“harflerin lâzımı ve arızî sıfatlarını vererek okumaktır.”
Tecvidin Gayesi
: Cenabı Hakkın
ورتل القرأن ترتيلا
) ) “Kur’an-ı Kerimi açık açık tane tane tertil ile oku” emrinin yerine getirilmesidir.
Tecvidin Hükmü :Tecvid ilmini bilmek farzı kifayedir. Kur’an-ı Kerimi tecvid üzere okumak ise her
Müslüman kadın ve erkeğe farzı ayndır.
Bu konuda İmam cezeri hazretleri ;( والأخذ بالتجويد حتم لازم من لم يجود القرآن آثم ) “ Kuranı tecvitli okumak vaciptir.Kim kuranı tecvitli okumazsa günahkar olur.”Buyuruyor.
Harfi Med: ( و- ى- ا )
Med harfi, bazen zamir ve asarlı hemzelerde olduğu gibi mukadder olur.( إنه – آمن ) gibi
Bazen de med harfi olan Elif, vav ile(( الزكوة yada ya ile( موسي )yazılır . Bunu anlamak için ma kabline
bakılır.Eğer ma kabli üstün ise o vav ile ya elif kabul edilir.
Sebebi Med : Meddi aslînin 1 elif miktarından ziyade çekilmesine sebep olan amillere
denir. Bunlar; hemze ve sukundur.
NOT:
Meddi tabiiye asli med, diğerlerine ise Feri med denir
Meddi Tabii : Sadece med harfi olup Sebebi Med den bir şey yok ise meddi tabii olur. أوتينا
Meddi Muttasıl : harfi medden sonra sebebi medden “hemze” olup ikisi bir kelimede bulunduğunda
Meddi muttasıl olur. السوأ
Not:يشاء- ماء gibi kelimeler vakıf halinde meddi arız olmazlar.meddi muttasıl olurlar.Zira
hemze,sukun-u arızdan kuvvetlidir
Meddi Munfasıl : harfi medden sonra sebebi medden “hemze” olup ikisi farklı kelimelerde
bulunduklarında Meddi muttasıl olur. قالوا ءإذا
Sukun iki kısımdır:
Sukun-u Lazım:Durulduğunda ve geçildiğinde var olan sukundur.
Sukun-u Arız : Durulduğunda var olan geçildiğinde düşen sukundur
Meddi Lazım : harfi medden sonra sebebi medden “sukun-u lazım”bulunursa Meddi Lazım olur. Meddi Lazım 4 kısımdır
Kelime-i Müsakkale. اتحاجوني (Meddi lazımın tamamına yakını bu kısımdandır)
Kelime-i Muhaffefe. الأن
Harfi Müsakkal. طسم in sin i
Harfi Muhaffef طسم in mim i
Meddi Lazımı 4 elif miktarı çekmek vaciptir.
(Müsakkaleyi şeddeli, Muhaffefi ise cezimli olarak anlayabiliriz)
Meddi Arız: med harfinden sonra sebebi medden sükûnu, ârız bulunursa meddi arız olur.
Sonu Meftuh olduğu zaman 3 vecih caizdir
.
يعلمون
Tul –
Tevessut
– Kasr.
(4) (3-2) (1)
Sonu Meksur olduğu zaman 4 vecih caizdir.
يوم الدين
Tul
– Tevessut
– Kasr
. – kasrlı Revm. (Revm, 1 elifle yapılır.)
Sonu Mezmum olduğu zamn 7 vecih caizdir.
نستعين
Tul
– Tevessut
– Kasr
. Tul ile İşmam
– Tevessut ile İşmam –
Kasr ile İşmam
– birde kasır ile Revm
Ravm
: (
طلب الحركة بصوت خفي
)Düşük bir sesle harekeyi okumaktır.
İşmam 🙁 انضمام الشفتين بعد السكون )Sükundan sonra dudakları ileriye doğru uzatmaktır.
Meddi Lin :Lin harfinden sonra sukun gelirse meddi lin olur.
Lin harfi, öncesi üstün olan cezimli Vav ve Ya harfleridir.
Meddi lin in uzatılması aynen meddi arız gibidir. Son harfin harekesine göre değişir.Ancak sükununun
asli olması itibarıyla (عين)kelimesinde iki vecih caizdir.Tul ve Tavassut.(Tul 4, tavassut ise 3 dür.)
KURAN OKUYUŞ ŞEKİLLERİ
Tecvid ve Kırâet ilmi kitaplarında Kur’ân kırâeti üç mertebe üzerine sınıflandırılmıştır: Bunlar tahkîk, tedvir ve hadr’dır.Bir elif iki fetha miktarı demek olduğuna göre
Asım, Hamze, Nafi’den Verş kırâetleri tahkik;
İbnü Amir, Kisâi haleful aşir kırâetleri tedvir;
diğerleri hadr tarzındadır.
Fakat bunların hiçbirinde bir harf veya harekenin hakkı çiğnenecek şekilde okunmak caiz olamayacağı için, asıl mânâsıyla tertil kırâetlerin hepsinde şarttır. Kırâetleri böyle hadr ve tedvir şeklinde kısımlara ayırmaya cevaz veren ise gelecek olan “Kur’ân’dan size kolay geleni okuyun.” emridir.
Tahkik :Munfasıl ve muttasıl meddi dört (veya beş) elif miktarı çekecek şekilde gayet ağır bir ahenk ile okumaktır.
Tedvir: Munfasıl ve muttasıl meddi üç veya iki elif miktarı çekecek şekilde orta bir ahenk ile okumaktır.
Hadr:Muttasılı 2 Munfasılı bir elif munfasılı bir elif çekerek hızlı bir şekilde okumaktır
MUTTASIL MUNFASIL LAZIM ARIZ LİN
TAHKİK | 4 | 4 | 4 | 1–3-4 | 1–3-4 |
TEDVİR | 3 | 3 | 4 | 1–3-4 | 1–3-4 |
HADR | 2 | 1 | 4 | 1- 3-4 | 1–3-4 |
İhfa(G izlemek ) : Tenvin veya sakin nundan sonra İhfa harfleri gelirse ihfa olur .( كن فيكن )
İhfa harfleri( ت-ث-ج-د-ذ-ز-س-ش-ص-ض-ط-ظ-ف-ق-ك )
İ hfa( حالة بين الاظهار والادغام عارية عن التشديد مع بقاء الغنة ) İdğam ile İzhar arası,şeddesiz,Nunu gizleyerek ğunneli bir okuyuş biçimidir.
İzhar(A yırmak ): Tenvin veya sakin nundan sonra izhar harfleri gelirse izhar olur.( غني حليم )
İzhar harfleri:Boğaz harfleri olan ( ا-ه-ح-خ-ع- غ) harfleridir.
İ zhar( الانفصال بين الحرفين ) İki harf arasını ayırmaktır.
İklab( Dönüştürmek ) : Tenvin veya sakin nundan sonra Ba harfi gelirse iklab olur.
İklab( قلب النون الساكنة او التنوين ميما خالصا عند الباء مع بقاء الغنة ) Tenvin veya sakin nunu gunneli tam bir
mime dönüştürmektir.
İdğam: ( ادخال احد الحرفين المثلين او المتقاربين اوالمتجانثين الي الأخر )
Kısaca İki harfi birleştirerek şeddeli bir harf oluşturmaktır. İdğam ikinci harfte gerçekleşir.
İdğam 4 e ayrılır .
İdğam-ı kebir :Her iki harfte harekeli olursa (Hafs kıraatin de yoktur.)
İdğam-ı sağir :İlk harf sakin ikinci harf harekeli olursa
İdğam-ı tam :İlk harf ikinci harfte tamamen kaybolursa
İdğam-ı nakıs :İlk harf ikinci harfte tamamen kaybolmayıp kendinde eser kalırsa
Not: Bütün idğamlar idğam-ı tamdır.Ancak
a) İlk harf kalın harf ise
b) İdğam-ı Maal Gunne de tenvin veya nun-u sakinden sonra Vav veya Ya gelirse idğam, idğamı
nakıstır
İdğam Maal Ğunne: Tenvin veya sakin nundan sonra يمنو harflerinden birisi gelirse İdğam Meal Ğunne olur.( من يشاء )
İdğam bila ğunne:
Tenvin veya sakin nundan sonra
ل ر
harflerinden birisi gelirse İdğam bila
Ğunne olur.(
من لعنه الله
)
İdğam Misleyn
:mahreç ve sıfatları aynı olan harfler (ilki sakin olmak şartıyla) peşpeşe gelirse İdğam misleyn olur. (
فما ربحت تجارتهم
)
NOT: Bu harfler mim veya nun olursa İdgam misleyn maal Gunne adını alırlar.
NOT 2:Aynı harften oluşan bütün şeddeli harfler İdğam misleyn olur.(
ان
) (
رب
) gibi
Mimi sakinin üç hali :
sakin mim den sonra mim gelirse. idğam misleyn Meal Gunne( عليهم مؤصدة )
sakin mim den sonra ba gelirse ihfayı- şefevi.( ترميهم بحجارة )
sakin mim den sonra ba ve mim in dışındaki harflerden birisi gelirse izhar olur .( عليهم ولا الضالين )
.
İ dğam Mütecaniseyn: Mahrecleri aynı sıfatları değişik farklı olan harfler(ilki sakin olmak şartıyla)
peşpeşe gelirse İdğam Mütecaniseyn olur.
Harfleri 3 kısımdır :a) ت-د-ط (قالت طائفة) b) ث-ذ-ظ (اذ ظلموا) c) ب- م (اركب معنا)
İlk harf kalın olursa idgamı nakıs olur.Diğerleri idgamı tam olur.
İdğam Mütekaribeyn: Mahrecleri veya sıfatları veya hem mahrecleri hemde sıfatları birbirine yakın
olan harfler peşpeşe gelirse(ilki sakin olmak şartıyla) İdğam Mütekaribeyn olur
Harfleri 2 kısımdır: a) ل- ر – Önce lamın gelmesi şarttır- (بل رفعه الله) b) ق- ك (الم نخلقكم) -Bu kelime
hem tam hem de nakıs idğamla okunabilir.Ancak tam idğam ile okunması evladır.-
İdğam Şemsiyye :. “Lamı tarif”den sonra ابغ حجك وخف عقيمه harflerinin dışındaki harflerden birisi gelirse
idğam şemsiye olur.( النجم )
Not : الذي – التي gibi ismi mevsuller ve türevleri,tesniyelerin de lamın ortaya çıkması deliliyle( اللذان )
İdgam şemsiye olurlar
Not2:
Bu harf
Nun
olursa idğam şemsiye maal Gunne olur
İzhar kameriyye
: “Lamı tarif”den sonra
ابغ حجك وخف عقيمه
harflerinden birisi gelirse izharı kameriyye
olur.( الأبتر )
Kalkale: قطب جد Harflerinden birisi kelime ortası veya sonunda bulunursa Kalkale yapılır. ( احد ) ( يجعلون )
Not :Vakıf halindeki kalkaleler daha şiddetli yapılırlar(cezeri mukaddimesi)
Hükmürra:
Râ
Meftuh veya mazmum olursa kalın olduğu için hükmü kalın (
رب – رسل
)
Râ
”meksur olursa inceبالبر
Râ sakin ma kabli meftuh veya mazmum olursa kalın ( الصبر – الدبر )
Râ sakin ma kabli meksur olursa kendisinden sonra istila harfi yoksa ince okunur.( الذكر )
Eğer istila harfi varsa ve esreli değilse ra yine kalın okunur.( قرطاس – مرصاد )
Râ sakin ma kablinde kesrei arıza olursa bu kesreye itibar olunmaz ra kalın okunur.( ارجعي
–ام ارتابوا –لمن ارتضي –رب ارجعون –ان ارتبتم )gibi
Harfi lin den sonra gelen Râ vakıf halinde ince okunur.( لا ضير- خير )
Bazı özel kelimeler:
a) عين القطر – من مصر Vakıf halinde hem ince hem de kalın okunabilirler . Asıl harekesine binaen عين القطر
kelimesinde incelik evladır. من مصر kelimesinde kalınlık evladır.
b) كل فرق İki türlü okunabilir.İstila harfi olan kaf esreli olduğundan İnce okumak evladır.
c )ان اسر – فاسر – اذا يسر Kelimelerinde durulduğunda umumi kural geleneği kalın; aslında bulunup
sonradan hazfedilen (kaldırılan)ى lara işaret için ince okunur.İnce okumak evladır
Lafzatullah: Lafzai celalin ma kabli meftuh veya mazmum olursa kalın meksur olursa ince okunur.
Zamir: Zamirin ma kabli harekeli olduğu zaman çekilir. Sakin veya med harfi olduğunda çekilmez.
( انه – به -وله – عنده Çekilir ) ( منه – فيه – عليه Çekilmez )
Kelimenin aslından olmaları hasebiyle ما نفقه – فواكه gibi örneklerde He ler çekilmez
NOT: Furkan suresinin 69. ayetindeki (فيه مهانا) lafzındaki zamir, kaideye göre uzatılmaması gerekirken kaideye uymaksızın bir elif miktarı uzatılarak okunur. (Boğaz harfi olan He harfinden dudak harfi olan Mim e geçiş zor olduğundan veya Kesreden zammeye geçiş zor olduğundan zamir çekilerek okunur, şeklinde açıklamalar yapılmaktadır. )
Sekte :N efes almadan sesi kesmeye denir.Sesin kesilme süresi ise bir elif miktarıdır.
Kur’an’ı Kerim’de dört yerde sekte yapmak vaciptir:
1. Kehf Suresinde: عِوَجًا قَيِّمًا Vasl(geçiş)yapılırsa sekte vaciptir.vakıf halinde bir şey gerekmez
2. Yasin Suresinde: مِنْ مَرْقَدِنَا Vasl(geçiş)yapılırsa sekte vaciptir.vakıf halinde bir şey gerekmez 3. Kıyame Suresinde: مَنْ رَاقٍ
4. Mutaffin Suresinde: كَلاَّ بَلْ رَانَ
Ayrıca şu 7 yerde he harfinin sukununa işareten sekt-i hafife yapmak gerekir.
Bakara 259 (لم يتسنه ) Hakka 28 ( ماليه )
Enam 90 ( فبهدا هم اقتده ) Hakka 29 ( سلطانيه)
Hakka 20-26 (حسابيه ) Karia 10 (وما ادريك ماهيه)
Hakka 19 (كتابيه )
HEMZELER
Vasıl hemzesi :İbtidaen varolan dercen (arada) düşen hemzedir.Çoğunlukla esrelidir
Katı hemzesi İbtidaen ve dercen sabit olan hemzedir.
Vasıl hemzeleri
1-( ال ) : Lam-ı tarifin hemzesi
2-( الذي – التي ) : gibi İsmi mevsullerin hemzesi
3-( الله ) : lafzının hemzesi
4-( اسم – است ابن – ابنة – ابنم – ايمن اثنين – اثنتين امرئ – امرأة ) Bu on ismin hemzeleri
5 -Humasi(beşli) ve südasi (altılı) babların; mazi,emir ve mastarlarındaki hemzeler
Sülasi (üçlü)babların emir hemzeleri
Bunların dışındakiler katı hemzesidir.
-Fiillerde ki hemzelerde asıl olan vasıl hemzesi olmaktır.
-İsim ve Edatlarda ise asıl olan katı hemzesi olmaktır.
BESMELE VECİHLERİ
Süre evveli (evveli surede) 4 vecih caizdir
قطع كل
قطع اول وصل ثاني (Birinci اعوذ , İkinci بسملة dir.)
وصل اول قطع ثاني
وصل كل
Süre aralarında (süre beyninde) 3 vecih caizdir
قطع كل
قطع اول وصل ثاني (Birinci, süre sonu İkinci بسملة dir.)
وصل كل
Not: Süre beyninde وصل اول قطع ثاني okuyuşu,besmele önceki sürenin sonuna dahildir görüntüsünü vereceğinden caiz değildir.
Tevbe süresi evveli 2 vecih caizdir.
قطع بلا بسملة ( Sadece اعوذ okunup durulur.sonra tevbe ye başlanır. )
وصل بلا بسملة (اعوذ tevbe süresine bitiştirilerek okunur. )
Enfal ile tevbe arası 3 vecih caizdir
قطع بلا بسملة ( Enfal in sonunda durulur.Nefes alınır.Besmele çekmeden tevbe süresine başlanır. )
وصل بلا بسملة ( Durmaksızın Enfal in sonu direk tevbe nin başına birleştirilir. )
سكت بلا بسملة (Enfal in sonunda durulur.Nefes alınmadan.Besmele çekmeden tevbe süresine başlanır. )
Not:Tevbe süresinin ortalarından başlandığında a) Besmele çekilir b)Sürenin evveline teban, besmele çekilmez. Şeklinde iki farklı görüş vardır.
Aşağıdaki kelimelerde elif harfi vakıf haline okunur vasıl halinde ise düşer.
( تثبت الألف الواقعة في هذه الكلمات التالية في الوقف وتحذف لفظاً في الوصل)
1 ( (أنا أكثر منك مالاً وأعز نفراً Kurandaki bütün (mütekellim zamiri) أنا kelimelerindekii elifler.
2 (لكنا هو الله ربي) Kehf suresi 38. ayette geçen (لكنا) nin elifi
(وتظنون بالله الظنونا) 4
– Ahzab 10. ayetteki (الظنونا) nin elifi
4وأطعنا الرسولا) ) Ahzab 66.ayette geçen (الرسولا)nin elifi
5(فأضلونا السبيلا) Ahzab 67.ayette geçen (السبيلا)nin elifi
6 (كانت قواريرا) İnsan 15. ayette geçen birinci (قواريرا) nin elifi
7 (إنا أعتدنا للكافرين سلاسلا) İnsan 4. ayette geçen (سلاسلا) nin elifi . (Bu kelimede vakf halinde iki vech caizdir şeklinde görüşler de vardır.)
Kaynak : www.diyanetharputegitim.gov.tr